уторак, 31. март 2020.

Глаголски вид и род, обнављање (М32, М33, Г32)


Освежите своје знање о глаголском виду и роду (погледајте своје свеске), а потом пређите на израду задатака како бисте утврдили градиво.
Задатке урадите у свеску, а потом ми проследите мејлом.
Рок за израду домаћег је петак, 3.4.2020.



1. У следећим реченицама одредите предикат и објекте (ако их има), а потом одредите глаголе према глаголском виду и глаголском роду:

Дуња је прочитала одличну књигу.
Мајка је пребледела од страха.
Сваки родитељ воли своје дете.
Мирно је седео на месту.
Иван личи на свог оца.

2. Одредите какви су према глаголском роду следећи глаголи које сигурно препознајете с прошлог часа:
ПОЋИ
ПОЛАЗИТИ
ЧИТАТИ
ПРОЧИТАТИ
СЕДЕТИ
СЕСТИ
СКАКАТИ
СКОЧИТИ




3. Прочитајте  одломак и издвојте све глаголе.  Најбоље је да направите табелу која ће имати колоне: глагол из текста, глаголски вид и глаголски род. Код куће одредите прецизно какви су ови глаголи према глаголском виду и глаголском роду.

- Па ти не знаш лекцију ? – пита професор.
- Знао сам је, али ме отац истукао пред сам полазак у школу па сам заборавио – браним се ја.
- А  зашто те истукао, црни сине? – пита професор.
- Зато што нисам хтео у школу да пођем, а он је хтео на силу да ме натера!
- А, тако – вели професор. – Е па, синко, поздрави свога оца са моје стране и реци му да сам га ја умолио да те испребија као сеоску џукелу. Ето, тако га поздрави!
- Хоћу, хвала!
Ето,  такав сам отприлике био ја. А сад знате какво је било наше друштво које се сваког боговетног дана окупљало на храстовом стаблу.

1. Препознајте и подвуците глаголе: ЈА, ИЋИ, МИРИС, ГОВОРИТИ, ПЛАВ, МИ, ВОЛЕТИ, ДРУГИ, СЕВАТИ, СТОЛИЦА, СМЕЈАТИ СЕ, КЊИЖЕВНИ, СЕСТИ.

2. Наведене глаголе разврстајте на оне који означавају:
КОПАТИ, ГРМЕТИ, ЗНОЈИТИ СЕ, ПЕВАТИ, ПРЕСКАКАТИ, СТАРИТИ, НАОБЛАЧИТИ СЕ,  ЖУТЕТИ, СЕВАТИ
радњу __________________________________________________________________
стање _________________________________________________________________
збивање _______________________________________________________________

3. Разврстај дате глаголе у две групе према томе да ли означавају радњу која траје или радњу која је завршена:
сести, мислити, поћи, нахранити, дотрчати, претрчавати, гледати, скочити, седети, рећи, трчати, кружити.

Радња траје:

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

Радња је завршена:

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

4. Одредите какви су према глаголском виду следећи глаголи:
ПОЋИ
ПОЛАЗИТИ
ЧИТАТИ
ПРОЧИТАТИ
СЕДЕТИ
СЕСТИ
СКАКАТИ
СКОЧИТИ


5. У следећим паровима глагола различитог вида подвуци само оне свршеног вида:

а) лагати – слагати б) отворити – отварати в) доносити – донети
г) кувати – скувати д) избрисати – брисати ђ) средити – сређивати

Нема коментара:

Постави коментар